Isnin, 20 Februari 2017

EKONOMI DIGITAL siri 1 ?

EKONOMI ERA DIGITAL: ANCAMAN? ATAU PELUANG?
¤ Sejak kebelakangan ini, saya sering memikir apa yang harus dilakukan dalam berhadapan dengan era ekonomi digital.....saya mengambil pendekatan untuk "menggali" perspektif EKONOMI.. DIGITAL... Baru - baru ini, kita dikejutkan oleh media massa mengenai perlantikan JACK MA sebagai penasihat ekonomi digital yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak......(politik letak tepi dulu kio....)
Siapakah Jack Ma? Apakah peranan dan sumbangan beliau sehingga diberi kepercayaan untuk menjadi penasihat mengenai ekonomi digital di Malaysia..
Tahun 2017....

KUALA LUMPUR 26 Okt. - Digital ekonomi bakal menjadi enjin yang terpenting dalam memacu pertumbuhan pendapatan sesebuah negara dan Malaysia tidak boleh ketinggalan dalam aspek itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, digital ekonomi berkembang pada kadar 10 peratus setiap tahun dalam menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi global dan Malaysia perlu menjadinya sebagai katalis.

“Sebab itulah mengapa kerajaan menjadikan 2017 sebagai tahun ekonomi internet,” katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Forum Ekonomi Digital Malaysia-China di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Jadi.... Kira² sebagai rakyat Malaysia, apakah Anajakan Paradigma kita mengenai hal ini..... Adakah ini sebagai satu ancaman ataupun sebagai satu peluang untuk kita meningkatkan pelan pendapatan diri mahupun keluarga?
Yess....... Kita kena "terjun" dalam bidang ini.... Jangan kita ketinggalan..... Saya tidak katakan Berniaga Tradisional itu salah.... Menjual kuih, menjual produk, menjual sayur itu salah..... TIDAK! apa kata kita tambahkan pendapatan kita dengan belajar ilmu ekonomi digital.... Berjalan serentak........ Ya...... All in one...
Adakah ini solusinya???

-copy paste-
19 JAN : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, ekonomi digital adalah jawapan kepada aspirasi pertumbuhan dua angka Malaysia.

“Jika kita mahukan pertumbuhan dua angka, saya rasa satu-satunya sektor yang boleh membawa ke arah itu adalah sektor digital."

“Kita perlu berusaha keras dan memastikan kejayaan Digital Malaysia,”

Zon Perdagangan Bebas Digital yang akan dilancarkan pada Mac depan sebagai antara langkah pertama Malaysia meletakkan jejaknya dalam ekonomi digital.

▶Kuasa syarikat digital yang telah mengambil alih carta  10 syarikat terhebat di dunia seperti Microsoft, Apple, Google,  Amazon, Dell dan terkini Alibaba.

▶Harga saham syarikat-syarikat ini  ada yang sudah mencecah lebih USD700 se unit saham.

▶Kita di Malaysia baru belajar hendak sebut perkataan ekonomi digital.

▶Perkataan duit digital pun buat ramai keliru. Kepada yang faham dari awal dan mengambil kesempatan sudah buat duit sangat banyak.

✅ Mengejar duit digital boleh menjana pendapatan dengan berbagai cara samada duduk di rumah atau duduk berpindah dari satu cafe berwifi ke cafe yang lain.

▶Kita tidak memerlukan pejabat yang mewah untuk menjadi usahawan digital.

▶Bayangkan hari ini kalau kita dapat pendapatan sebanyak USD1000 sudah dapat RM4300, banyak tu.

▶Bayangkan kalau nilai USD naik lagi. Apa yang perlu adalah untuk menguasai ilmu ekonomi digital untuk menjana rezeki duit digital.

😀Belum terlambat kerana di Malaysia, ekonomi digital baru bermula.

▶Carilah guru-guru yang mahir dalam bidang ekonomi digital untuk mempelajari strategi yang betul untuk mendapat duit digital supaya tidak tersalah langkah. 

✅Yang penting jangan sampai ketinggalan dalam perlumbaan untuk menjana ribuan ringgit duit digital

¤¤¤Wowww...,,Mari ambil peluang..
Bab akan datang,,, kita akan bercerita mengenai satu biz yang menjana pendapatan... Duduk diam saja.... Modal sangat minima..! Nah..... Bercerita pasal biz sudah ini......
to be continued....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan