Isnin, 5 Januari 2015

Menjadi IBu Bapa yang benar di hadapan anak2 ?

Shallom. Selamat Bertemu lagi pada 5/1/2015 ini... Dihari kelima tahun 2015 bersamaan hari isnin.
Saya tiba2 terfikir adakah selama ini saya sudah menjadi seorang "Penjaga"@bapa yang dalam proses membesarkan dan medidik anak2...
Saya rasa banyak kelemahan dan kegagalan, kesilapan.... Dalam menjadi seorang Husband kepada isteri dan bapa kepada anak2... Namun saya berfikir sejenak, saya masih ada peluang untuk memperbetulkan kesilapan yang tidak disedari selama ini... Ya... Saya bukan lagi "berseorangan"... Saya sudahpun berkeluarga.. Banyak aspek dan faktor yang harus saya pelajari dalam menjadi ketua keluarga...!!!
Pagi hari ini, bersama isteri dan anak2 untuk ke Klinik Pergigian...
Nampaknya Glen mengalami masalah gigi... Ada serpihan giginya yang telah patah tertinggal didalam gusi...
Lucu2 juga glen... Dia risau , gelebah dan takut semasa dalam perjalanan....
Sebagai bapa , seharusnya memujuk dia... Tetapi saya ada sedikit marah pada dia... Namun, dalam lubuk hati saya , bukan begitu seharusnya saya bagitahu..
Tetapi harus memujuk....ya...
Tut......tut....!!!
Berjaya juga akhirnya giginya dicabut walaupun sekejap ada ketegangan...
Wah... Hebat... Tahniah...
Rupanya anak2 ni suka pujian dan sokongan... Wah...bangga dia dapat pujian... Dan terpaksalah menunaikan janji nya untuk dibelanja KFC....
Haha...apapun,, pelajaran baru pada hari ini.... Jangan sesekali memarahi anak2 dikala mereka merasa risan dan bimbang akan sesuatu perkara... Malah buat sesuatu yang boleh menguatkan semangat mereka... Kalau perlu, berjanjilah untuk kebaikan mereka... Dan tunaikan ya !!!! Haah...
Mesti anak2 rasa dihargai...
Huhu...apapun banyak perkara yang masih mahu dipelajari dalam menjadi Ketua Keluarga...saya percaya dan berjalan dengan iman , hanya DIA yang mampu menjadi pengiring dan harapan kita...
PTL !
Tq... Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan